terug naar hoofdmenu  
en/nl---
Michael Rakowitz    
  “Iraqi Airways is de oudste vliegtuigmaatschappij in het Midden Oosten. Het bedrijf werd opgericht in 1945 en verzorgde vanuit Baghdad International Airport vluchten naar een groot aantal bestemmingen in de regio. In de zestiger jaren, toen de vliegtuigmaatschappij eveneens vluchten aanbood naar Afrika en Europa, bestond de vloot voornamelijk uit Russische Tupolev Tu-124s en Britse Hawker Siddeley Tridents. Toen Iraqi Airways in de jaren zeventig eveneens vluchten van Bagdad naar New York aanbood, zag het zich genoodzaakt om Amerikaanse Boeing 707s and 747s, aan te schaffen, grotere machines die de lange-afstands-trip naar John F. Kennedy International Airport aankonden.

Aan de vooravond van de Golfoorlog in 1991 werd de 17-koppige vloot van Iraqi Airways uitgezonden naar diverse bestemmingen in het Midden Oosten en dit omdat de leidinggevenden vreesden dat de hele vloot vernietigd zou worden door de Coalitie. De vliegtuigen kwamen terecht op vliegvelden in Tunesië, Iran, Libanon en Jordanië en bleven daar ‘werkeloos’ aan de grond staan.

Tijdens de oorlog werden de commerciële en militaire landingsbanen op diverse plaatsen in Irak volledig verwoest. Een van de vliegtuigen die dit soort vernietigende bombardementen uitvoerde was de F/A-18 Hornet, gefabriceerd in de U.S. door McDonnell Douglas, een bedrijf dat in 1997 fuseerde met Boeing tot The Boeing Company.

Tot op de dag van vandaag blijven de zes Irakese vliegtuigen die in januari 1991 werden ‘geëvacueerd’ naar de Queen Alia International Airport in Jordanië ongebruikt. De witgroene machines staan leeg en verlaten aan de Noordoostelijke zijde van het vliegveld. Ze zijn niet langer luchtwaardig, kunnen niet meer vertrekken en langzaam worden ze stoffig en versleten – Irakese ‘activa’ die als het ware bevroren zijn in de tijd, relicten van een nu al bijna vergeten tijdperk.”